Symboly údržby vznikly v závěru 50 let minulého století po několika mezinárodních Sympoziích pro značení údržby textilních výrobků. Impulsem pro vznik těchto malých obrázků byl zejména obrovský rozvoj v oblasti chemických vláken a s tím pak spojená údržba. Zhruba do poloviny padesátých let se totiž běžně používala zejména přírodní vlákna. Údržba tehdy byla podstatně jednodušší, k praní v pračkách byly využívány zejména dva programy – na 95°C pro vyvářku a 60°C pro barevné prádlo. K ostatním výrobkům byla podávána zpravidla doplňková informace a výrobky byly prány v ruce.
Právě s velmi dynamickým vývojem chemických vláken pak přišla potřeba informovat spotřebitele o správné údržbě s cílem zamezit trvalému poškození výrobku. A na již zmíněných několika sympoziích dala tato potřeba vzniku symbolů.
Symboly byly pouze 4 a měly zcela jiný vzhled, než v současnosti:
V roce 1963 byla založena mezinárodní asociace GINETEX, která tyto symboly zaregistrovala jako mezinárodní ochrannou známku pod číslem 211 247. Od té doby GINETEX definuje a šíří systém označování symboly ošetřování a koordinuje technický základ na mezinárodní úrovni. Práva užívat ochranné známky symbolů ošetřování jsou dána výhradně národním výborům GINETEX v jednotlivých zemích. Členské země jsou v GINETEXu zastoupeny tzv. národními výbory, v současnosti z 19 zemí světa – Rakouska, Belgie, Brazílie, České republiky, Dánska, Finska, Francie, Německa, Řecka, Itálie, Nizozemí, Portugalska, Slovenska, Slovinska, Španělska, Švýcarska, Tunisu, Turecka a Velké Británie.
V průběhu let docházelo k řadě změn, které se podepsaly na designu symbolů údržby, pod vlivem amerického trhu přibyl symbol pro sušení v bubnové sušičce. Také byl vypracován velmi přesný a komplexní systém správného značení textilních výrobků symboly údržby, který je distribuován jako Technická příručka pro značení symboly údržby v členských zemích GINETEXu. GINETEX umožnil vznik mezinárodní normy ISO 3758 – Textilie – Symboly pro ošetřování, kde jsou symboly, jejich princip a filozofie důkladně popsány a umožňují obeznámení se celé odborné veřejnosti.
Jedna z předchozích verzí tvarů a řazení symbolů:
V současné době je vzhled a pořadí symbolů užívaných pro značení následující:
Jedná se o symboly, které jsou v České republice chráněny Ochrannou známkou č. 849 319.
V České republice je správcem ochranné známky symbolů údržby SOTEX GINETEX CZ. Prakticky to znamená, že informuje obchodníky i výrobce o změnách v označování symboly, vydává plakáty a letáky vysvětlující co symboly znamenají a vydává Technickou příručku. Zároveň se pravidelně účastní mezinárodních jednání GINETEX, kde jsou projednávány mezinárodní aspekty a další rozvoj označování symboly.
V roce 2018 slavil GINETEX 55 let své existence.
SOTEX GINETEX CZ byl založen v České republice v roce 1992 oborovými organizacemi (asociacemi ATOK, APaČ a výrobci detergentů a praček).
Další informace o našem spolku naleznete na www.sotex.cz.
Spravovat Souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční
Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.